10 מחלות נפש שהייתם בטוחים שהן בסך הכל תכונות אופי והתייחסתם אליהן לא נכון!

בואו לבדוק אם גם אתם משוגעים ;)



6. חשדנות

זה בסדר, לפעמים כולנו סוג של פולנים ולכל אחד מאיתנו יש את החששות שלו. אבל יש אנשים שחוצים את גבול הנורמה, אם זה לחטט ברשתות חברתיות של אחרים, לצותת לשיחות טלפון ואפילו לשכור בלש פרטי. אדם שנמצא במצב כזה נואש שגורם לו להיות חשדן ברמה קיצונית, סובל מהפרעת אישיות פרנואידית.

ההפרעה הזאת בדרך כלל מלווה בחוסר אמון לא סביר בבן הזוג, חיפוש משמעויות שלא קיימות בפעולות יום-יומיות של אחרים (תחושה שמישהו עושה משהו בכוונה כדי לעצבן), נטייה לחשוב שכולם מסביב אשמים וחוסר יכולת לפתח חוש-הומור ולמצוא את הצחוק בשגרת היום.

הדרך להילחם בהפרעה הזאת היא להכין רשימה של אנשים שאתם מכירים ולסמן פלוס ליד השם שלהם כל פעם שהם זוכים באמון שלכם. אם חששתם מאוד שהדייט שלכם יבריז לכם והוא הגיע בדיוק בשעה שכתבתם, תנו לו פלוס. בפעם הבאה שאתם חושדים במשהו, פשוט תסתכלו ברשימה וככה תדעו שהבן אדם לא אכזב אתכם.

7. תלותיות

להיעזר בחברים וקרובי משפחה ולהסתמך עליהם זה דבר נורמלי. אבל תלותיות יתר באחרים יכולה להצביע על הפרעת אישיות תלותית. הסימן הכי ברור להפרעה הזאת הוא קושי רב או אפילו חוסר יכולת לקבל החלטה מבלי לקבל אישור של מישהו עם סמכות.

סימנים נוספים לבעיה הם הסכמה עם הסובבים גם אם הם טועים, תחושת אי-נוחות כשנמצאים לבד, ביצוע פעולות לא נוחות או לא נעימות רק כדי לרצות מישהו ומחשבות אובססיביות על איך כולם מסביב בוגדים בכם בדרך זו או אחרת.

הדרך הכי טובה להילחם בזה היא באמצעות הוכחה של המיומנויות שלכם. רשמו לעצמכם חיזוקים חיוביים על סמך דברים מוצלחים שעשיתם – אני נהג טוב, הכנתי ארוחה טובה וכו’. בכל פעם שתחפשו אישור ממישהו אחר על משהו שעשיתם, פשוט חפשו אותו ברשימה ותדעו לבד שעשיתם אותו טוב.

8. רגשנות

רגשנות ורגישות יתר יכולות להיות הפרעת אישיות היסטריונית, שנקראת גם היסטריה. הרצון לקבל תשומת לב של אנשים הוא נורמלי, עד שזה מגיע לשלב של התפרצויות זעם והתקפים. ההפרעה הזאת מתבטאת בעיקר בדיבור רגשני לצד מחסור במידע רלוונטי כשמחברים הכל למשפט אחד.

עוד סימנים של ההפרעה הם חיפוש תמידי אחר תמיכה ושבחים מאנשים “חשובים”, חוסר היכולת להתרכז במשימה אחת כל פעם, שינוי מהיר ברגשות וחוסר סבלנות כלפי דברים שנדחים או מתעכבים לצד רצון לעשות משהו כל הזמן.

דרך טובה לטפל בבעיה היא באמצעות מדידת זמנים. נסו לכוון שעון ל-30 דקות או שעה, ובזמן הזה בצעו משימה אחת. זה אולי נשמע קל, אבל לאנשים כאלו קשה להישאר במקום אחד לכל-כך הרבה זמן. קשה להם גם להציב מטרות כי הם תמיד חולמים על דברים אחרים. לכן, במקרה הזה, כדאי להציב מטרות ספציפיות ומפורטות.

9. פרפקציוניזם

הרצון לשלמות תמידית יכול להפוך במהרה להפרעת אישיות טורדנית-כפייתית. החברה שלנו מעריכה תכונות אופי כמו תשומת לב לפרטים הקטנים, משמעת עצמית, שליטה ברגשות, אמינות ונימוסים… ואנשים לפעמים מתמכרים להשגת התכונות האלו כדי שיעריכו אותם.

אבל התכונות האלו יכולות להפוך לחסימה רגשית, דוגמטיות וחוסר גמישות מחשבתית. אתם צריכים להתחיל לדאוג לגבי הפרעה זו, במידה ואתם חוששים להקדיש לעצמכם זמן כיוון שזה יחשב כחוסר יעילות, אתם מסרבים להיפטר מדברים ישנים כי ‘אולי תצטרכו את זה בעתיד’, יש לכם פחד פסיכולוגי מביצוע טעויות ואתם רוצים תמיד לבצע משימות של אחרים כי אתם לא חושבים שהם יעשו את זה טוב מספיק.

אם קשה לכם להישאר במקום אחד להרבה זמן, הפסיכולוגים ממליצים על מדיטציה והאזנה למוזיקה. כדי לחזק תחושה של הצלחה, כדאי לתעד את כל המשימות שבוצעו וכמה זמן הן לקחו לנו. זה יעזור להפנים שלקיחת הפסקה לא פוגעת בביצועים.

10. הערכה עצמית גבוהה

זה אולי עדיף על ביקורת עצמית קשה, אבל גם כאן – רק כשזה בגבול הטעם הטוב. ההרגשה שאנחנו חכמים, יפים ופשוט טובים יותר מכולם יכולה להוביל אותנו למצב של הפרעת אישיות נרקיסיסטית. במקרה הזה קל מאוד להגיע למצב של דיכאון ולחוות תחושות של נחיתות.

תופעות לוואי נוספות הן כעס מופנם או מוחצן לכל ביקורת, ניצול אנשים אחרים כדי להשיג מטרות, ציפייה להתנהגות מסויימת כלפינו מאנשים אחרים כי “מגיע לנו”, קנאה תמידית כלפי אנשים בריאים וחלומות על בריאות מושלמת.

הבעיה העיקרית עם נרקיסיזם היא חוסר ההתאמה בין הציפיות למציאות שיוצרות תחושות של חוסר ערך, שינויים במצב הרוח ופחד ממצבים מביכים.

אחת הדרכים להתמודד עם ההפרעה היא להפוך את החלמות שלנו ליותר מציאותיים. למשל, להמיר רצון לרכוש מכונית פאר בקניית נעליים שראיתם בחלון ראווה ברחוב.

איורים: Alena Tsarkova \ מקור: brightside
שתפו עם החברים שתפו עם החברים