10 מחלות נפש שהייתם בטוחים שהן בסך הכל תכונות אופי והתייחסתם אליהן לא נכון עד היום!

בואו לבדוק אם גם אתם משוגעים ;)



תודו על האמת, גם לכם יש תכונות אופי שמעצבנות אנשים אחרים. בין אם זו נטייה לאכול בפה פתוח, חוסר טאקט או הצורך להיות נחמדים לכולם. לכל אחד מאיתנו יש איזושהי בעיה שהוא חי איתה. חושבים שלכם אין ואתם מושלמים? אז תדעו שגם זאת סוג של תכונה בעייתית ;)

אז עכשיו, כשהשלמנו עם זה שלכולנו יש דפקים, הגיע הזמן לבדוק אם הדפקים שלכם הם ברמת הנורמה. כי אם הם לא, יכול להיות שמדובר בכלל במחלת נפש נסתרת.

הנה 10 התנהגויות נפוצות, שאם יש לכם אותן ואתם מרגישים שהן חורגות מהתחום הנורמלי, אולי כדי לכם להיבדק. בכל מקרה, גם אם כן, תדעו שאנחנו עדיין אוהבים אתכם. מבטיחים. אה, ויש פה גם דרכים טובות לנסות ולהתגבר על הבעיות, שלא תגידו שאנחנו לא עוזרים.

1. בטלנות

הקטגוריה הזו כוללת אנשים שתמיד רוצים שתהיה להם יותר מנוחה ופחות עבודה. כמובן, זהו רצון טבעי של בני-אדם. למרות זאת, חלק מאיתנו לפעמים הולכים רחוק מדי. לדוגמה, אם עובד בחברה ביקש כמה ימי מחלה בשנה, יצא לכמה חופשות והרבה ימי חופש ללא תשלום, ובנוסף מצליח לאחר לעבודה פעמים רבות – פסיכולוגים בוודאי יאבחנו אותו כמישהו שסובל מהפרעה אנטי חברתית. למרות זאת, יש עוד כמה תסמינים להפרעה: שקרים תדירים, רצון לחיות על חשבון אחרים, עזיבת מקומות עבודה ללא אופק תעסוקתי אחר ובזבוז כסף.

ניהול זמנים ותגמול עצמי יכולים לעזור להילחם באנטי-חברתיות. אפשר למשל לכתוב איזו מתנה תיתנו לעצמכם על הישג כזה או אחר. לדוגמה, פרס על עמידה בלוח זמנים. נסו לדבוק בלו”ז לפחות חודש אחד כדי לפתח הרגל. בנוסף, פסיכולוגים ממליצים על תרגיל “סקירת האפשרויות”. כשיש לכם בעיה, כתבו אותה על דף ביחד עם כל האפשרויות לפתור אותה. מוסיפים חסרונות ויתרונות וכשהכל נלקח בחשבון, זה יכול לעזור לכם לקבל החלטות הגיוניות.

2. ביישנות

ביישנות מוגברת יכולה להפוך עם הזמן להתבודדות וחוסר רצון ליצור קשר עם העולם שבחוץ. אנשים שקרובים לפתחה של הפרעה נפשית מסוג זה מפסיקים לחוות רגשות חזקים ומנסים להגביל את המפגשים שלהם עם אנשים אחרים. הם לרוב יקחו עבודה מהבית ויצאו רק לפעילויות שלא כוללות קשר חיצוני.

להפרעה הזאת יש גם שם – הפרעת אישיות סכיזואידית. היא מתאפיינת באדישות לביקורת או למחמאות מאנשים, היעדר חברים קרובים או רק חבר אחד, נטייה לחלום לעתים קרובות בצורה לא מציאותית ורגישות יתר שאותו אדם מפחד שהסביבה תבחין בה.

יש דרכים למנוע את ההפרעה הזאת. הדרך הכי טובה היא כל פעילות שנעשית בקבוצה כמו שיעורי ציור, לימודי שפות, יוגה, פילאטיס וכו’. עוד דרך טובה היא להפסיק להשתמש במשפט ‘אני לא אוהב אנשים’ ולהשתמש במקומו במשפט ‘אני לא אוהב משהו ספציפי’. הגישה הזאת תעזור לכם לראות את העולם ואת האנשים בדרך חיובית יותר.

3. דחיינות

בקטגוריה הזאת נכנסים אנשים שלא רוצים לחיות לפי המוסכמות של החברה. היא מתבטאת בדחייה של פעולות חיוניות בחיים, והיא יכולה להוביל בהמשך להפרעת אישיות פסיבית -אגרסיבית, שלעיתים קרובות כוללת דיכאון.

מרדנות קלה בתיכון או באוניברסיטה היא דבר נורמלי. יכול להיות שהבעיה שלכם חריפה יותר, אם אתם מזדהים עם הסימפטומים הבאים:

אתם מתעצבנים כשמבקשים מכם לעשות משהו נחוץ כמו לשטוף כלים, להוציא את הזבל, לנקות אחרי החתול וכו’. תסמינים נוספים הם עבודה איטית ברמה נמוכה, תוקפנות כלפי אנשים שמייעצים לכם איך לעשות את העבודה טוב יותר והשמעת ביקורת קשה כלפי אנשים בעמדות מפתח.

4. אימפולסיביות ועצבנות

אדם שלא מנסה לשלוט בכעסים שלו יכול לפתח הפרעת אישיות גבולית. אחד הסימנים היותר מובהקים להפרעה הזו הוא שינוי חד וללא סיבה של דעה מקצה אחד לקצה שני. אם היום אתם שונאים ביצים וחושבים שאתם טבעונים ומחר אתם חייבים לאכול נקניק וחביתה לארוחת הבוקר, זו דוגמא טובה לכך.

כמובן שלהיות קצת אימפולסיביים זה בסדר גמור, אבל צריך לשים לב אם האימפולסיביות משולבת עם עצבים, קשרים רומנטיים לא יציבים, בזבוז קבוע ומוגזם של כסף (בעיקר על דברים שלא התכוונתם בכלל לקנות), נהיגה מסוכנת, שינויים במצב הרוח ללא סיבה או תחושת שיעמום כרונית.

ניתן להתמודד עם ההפרעה הזו באמצעות טיפול שליטה בכעסים. בנוסף, תגמול על שליטה עצמית יכול לעזור. אם למשל הלכתם לחנות לקנות מכונת קפה וחזרתם רק עם מכונת קפה ולא עם כל החנות, תפנקו את עצמכם במשהו קטן.

5. ביקורת עצמית קשה

אנשים שנותנים לעצמם ביקורת קשה כל הזמן הם כמו בת יענה – עם הראש באדמה. הם בעצם מפחדים מהבעיות שלהם. אפשר לקרוא לזה גם הפרעת אישיות נמנעת, שמלווה בהתקפי חרדה, דיכאון והפרעות שינה. ביקורת עצמית מועילה כשהיא מגיעה במנות קטנות והיא דוחפת אותנו לפיתוח עצמי, אבל בכמויות גדולות, היא הופכת למסוכנת מאוד לבריאות הנפשית.

אם יש לכם רגשות טינה או חוסר שביעות רצון עצמיים קשים, אתם נמנעים מקשרים חדשים, מעצימים קשיים קיימים, מגזימים בהערכת סיכונים קיימים ואתם נמנעים מלדבר עם אנשים אחרים כי אולי תשמעו שאתם לא צודקים – כנראה שגם לכם יש את ההפרעה הזאת.

במקרה הזה, הכחשה של תחזיות יכולה לעזור לכם. כתבו על דף את התחזיות שלכם לגבי פעולה שאתם הולכים לבצע. למשל, ‘אם אני אלך ברחוב בשעות הערב, ישדדו אותי’. אחרי שתצאו בערב, תרשמו את התוצאה בדף, וככה בפעם הבאה שתחששו ממשהו תוכלו להיזכר מה קרה בפעם שעברה.

ומה לגבי תלותיות? או רגשנות? הכל בעמוד הבא


שתפו עם החברים שתפו עם החברים