זהירות בלאק פריידי!!! 10 מצבים מסוכנים שמשפיעים על ההגיון הבריא וגורמים לנו לקנות דברים שאנחנו לא באמת צריכים!

חשוב מאוד לפני הבלאק פרידיי הקרוב!



מי לא אוהב שופינג?

הרי אין דבר יותר נעים מלחזור הביתה עם שקיות של בגדים אחרי יום בקניון, או להשיג עשרות מוצרים במבצעים מטורפים בבלאק פרידיי… הבעיה היחידה בכל הטוב הזה זה המינוס בבנק… ואז קצת פחות נעים לנו. הרבה פחות.

אז כמו כל דבר בחיים מה שחשוב זה לקנות במידה. איך עושים את זה?

מסתבר שיש 10 מצבים מסוכנים שמשפיעים על המח שלנו וגורמים לנו לקנות דברים שאנחנו ממש לא צריכים.

רגע לפני חגיגות המבצעים בנובמבר- ממליצים לכם לקרוא טוב טוב את הכתבה ולהעזר בה ברגעי משבר.

תקראו עכשיו , תודו לנו אחר כך…

1. אפקט Didrot – הסכנה בהשוואה

הפילוסוף הצרפתי דניס דידרוט לא היה עשיר, אבל כשקיבל פעם אחת כמות נאה של כסף הוא השתמש בו כדי לקנות גלימה יוקרתית. הבעיה היתה שהגלימה הזו היתה כל כך שונה משאר הבגדים שלו, שבסופו של דבר הוא נאלץ להחליף את כל המלתחה שלו. דידרוט תבע את המונח Diderot effect שמתאר מצב בו אתם קונים משהו חדש, ואז הוא גורם לשאר הדברים שלכם להראות ישנים ובלויים, מה שמכריח אתכם להחליף גם אותם. זהו מעגל אינסופי, שיוביל אתכם להוצאות אינסופיות ולא בהכרח רצויות.

איך נלחמים בזה?

לפני שאתם קונים משהו, תנסו לחשוב אם שייכתם לו רגשות או ציפיות כלשהן. למשל, האם קניתם סמארטפון חדש כי אתם באמת צריכים או כי אתם רוצים סמל סטטוס שימתג אתכם כ”אנשים עם כסף”. במקרה השני, היה עדיף שתוותרו על הקניה, וכך באמת תהיו עם כסף ולא רק תרגישו כך.

2. “אפקט הסנוב” – הרצון להרגיש מיוחד

כשאתם קונים דברים שלאחרים אין רק כדי לבלוט או למשוך תשומת לב. זה בסדר, הרבה אנשים אוהבים להיות במרכז העניינים ובגד חדש זאת אחת הדרכים הכי טובות להגיע לשם, אבל אם אתם קצרים בכסף, כדאי שתמצאו דרכים אחרות להשיג תשומת לב.

איך נלחמים בזה?

תכינו רשימה של דברים שאתם טובים בהם ודברים שאתם מתגאים בהם. סומכים עליכם שהרשימה לא תהיה קצרה. בגדים וגאדג’טים הם לא הדרך היחידה לקבל תשומת לב מאנשים אחרים. נסו לפתח שיחה מעניינת או להפגין את האישיות המיוחדת שלכם.

3. טרנדים

ההפך המושלם של “אפקט הסנוב”. טרנדים גורמים לנו לקנות מוצר מסוים בגלל שהוא אופנתי ולכולם יש אותו, אפילו שלפעמים הוא בכלל לא מתאים לנו או לסגנון שלנו.

איך נלחמים בזה?

לפני שאתם קונים משהו, תשאלו את עצמכם ‘למה אני קונה את זה?’. יכול להיות שאתם ממש אוהבים את זה, אבל יכול להיות שאתם פשוט מושפעים מהסביבה שלכם.

4. אשליית הקניה יוצרת מציאות

אנשים נוטים להיות אופטימיים, מה שגורם לנו לקנות דברים שאין לנו צורך בהם עכשיו, אלא רק כי אנחנו מאמינים שישרתו אותנו בעתיד. למשל אנחנו עלולים לקנות בגדים שקטנים עלינו, רק כדי לעודד אותנו בזמן הדיאטה, או לקנות נעלי עקב לפגישה עם נסיך החלומות, למרות שאין אחד כזה באופק.

איך נלחמים בזה?

תזכרו שעצם הקניה של הבגד לא היא שתעשה אתכם רזים, חכמים או כל דבר אחר. אתם צריכים לעבוד כדי להשיג את זה. שום דבר שתיקנו לא יקרב אתכם אל העתיד שאתם מצפים לו.

5. קנייה אימפולסיבית

עבר עליכם יום רע והחלטתם לעבור בחנות המועדפת עליכם ולהתפנק, או שבדיוק נכנס בונוס מהעבודה ואמרתם וואלה הרווחתי את זה. תדעו שהאושר מקניות כאלו יחלוף די מהר ואולי אפילו יתחלף בהרגשת באסה שביזבזתם כל כך הרבה כסף.

איך נלחמים בזה?

קניות אימפולסיביות הן  תוצאה של מחסור ברגשות חיוביים. נסו למצוא פעילות לשעות הפנאי שתעזור לכם להילחם במצב רוח רע, בעייפות ובלחץ של היום יום.


שתפו עם החברים שתפו עם החברים